fredag 7 juni 2013

Projekt Exit (v.15-v.18)


Här är några av bilderna jag tog när jag gjorde mitt projekt. I och med att det blev ganska många bilder tänkte jag att det kanske blir bättre om jag gör ett bildspel.

När jag började med projektet hade jag en klar bild vad jag skulle göra, men ju längre tiden gick ändrades bilden och tillslut bestämde jag mig för att göra detta efter fått inspiration från min Ungern resa. En mini värld. Exit the real world, en egen värld.

Men är osäker på om jag är nöjd eller inte. Det var svårt att göra detta projekt och att få insperation. Detta då när jag kom hem från Ungern på torsdagen några dagar senare på måndagen blev jag vrålförskyll. Även under presentationen hade jag den fortfarande kvar. Även om det mesta hade försvunnit. Ingen bra ide att arbeta när man är förskylld då man inte har någon motivation eller ork att jobba.

Något jag märkte medan jag arbetade på projektet var att jag har svårt att dokumentera medan jag jobbar då jag ogärna vill lägga undan saken eller sakerna jag jobbar med för att ta bilder. Utan det blir oftast innan jag börjar eller när allt redan är klar eller nästan klar. Det är svårt att mitt i sluta för att göra en annan sak.
Det behöver inte betyda att det är dåligt utan mer att det inte blir så många bilder under själva processen. Jag skulle kunna filma medan jag arbetar, men jag ville vara så lite som möjligt på bilderna. Dock har jag inte riktigt lyckas då det är väldigt svårt att fotografera en spegel. Då allt som är runtomkring fångas på spegeln.

Något annat jag har märkt under projektet är att jag inte gillar ladda upp en arbetsprocess förens jag är klar med arbetet, eller så klar jag kan komma. Utan jag måste göra klart och sedan kan jag ladda upp bilder och skriva ner det som jag har tänkt medan jag har arbetat.

När jag började med spegeln, började jag med att rita på själva ytan för att få veta ett hum vart jag ville ha alla sakerna. Var gräset, floden, väggen och stenarna skulle vara. Vissa saker som rosorna och träden målade jag inte till då ja inte hade dem i tanken att de skulle existera än. Några saker som försvann under arbetes gång var bänken, statyn m.m  Jag gillade pennorna jag arbetade, det gick lätt att måla över, sydda ut eller ändra. Målningen på glaset blev nästan som en mind-map.

När jag målade debaterade jag om jag skulle ha frigolit för att få ett djup på, och tillslut valde jag att ha det i stället för att bygga direkt på glaset. Detta för att då kunde jag måla och skapa ett landskap när vattnet är glaset där allt reflekteras. En anledning varför jag inte valde att bygga direkt var för hur skulle limmet se ut plus att bron skulle inte riktig har samma reflektion.

Jag fick göra om arbete med frigoliten två gånger då första gången hade jag inte något bra frigolit och det blev kaos. Något jag inte blev så nöjd över är färgen jag använde när jag målade gräset/kanten på sjön/kanten av frigoliten då även efter tre lager så syntes fortfarande lite av de vita frigoliten. Jag försökte måla över så gott jag kunde men det var svårt då frigoliten inte är rakt utan har gropar.

Det som jag har lagt ner mest tid var görandet av tegeln och byggandet av muren. Jag använde 2 kg lera för att göra egna tegel. När jag skulle göra muren visste jag inte om jag skulle göra varje enskild tegel eller om jag skulle göra en hel stor som jag sätter fast på slutet. Valet föll efter jag pratade med några av mina klasskamrater att göra tegel och bygga själv. Första batchen jag gjorde brydde jag mig inte så mycket på tjockleken eller storleken utan alla blev lite olika. Detta märkte jag senare inte var så bra då de gjorde att det blev svårare att bygga och balansera bygget. De tre andra gångerna jag gjorde tegel tog jag detta i åtanke och försökte få liknande tegel. Det var inte svårt utan mer tidskrävande. Det tog evigheter innan leran torkade. Det slutade jag lade leran ovanför ugnen för att värmetorka dem. Det var inte lätt att bygga muren då jag inte riktigt visste tekniken på hur man bygger murar men också vilket sätt att bygga skulle vara bäst.
Detta resulterade i att jag fick bygga om muren några gånger innan jag limmade den, tegel för tegel. Men en sak är säker jag ska nog inte bli professionell mur byggare. Det var roligt men det tog tid.

Jag hade planerat att ha en eller två vattenblommor att ha i vattnet. Men när jag arbetade med cernit leran fick jag för mig att göra rosor då jag har aldrig lyckas göra rosor oavsett material . Denna gången lyckades jag göra tre som jag blev nöjd med. Alla vita blommor förutom en experimenterade jag fram, för en använde jag en bild för att försöka göra näckrosor och näckrosblad. Det var roligt men pilligt.

När jag gjorde grinden eller öppningen tänkte jag inte på hur lång den skulle vara utan formade den. Detta gjorde att jag behövde bygga en högre mur att kunna omsluta öppningen så att den inte skulle se för oproportionerlig ut. Jag tog inspiration från de öppningar jag hade sett under resan, landet hade ofta en bild på ett mänskligt ansikte eller djur.

När blommorna, muren och stenarna var fast var det trädens tur. Nu planerade jag inte var allt skulle vara utan de blev lite här och där. En sak jag märkte var att sanden för stigen/vägen skulle jag ha lagt innan jag lade ner träden. Detta då träden var i vägen när man skulle både limma och hälla sanden. Det gick bra men sanden hamnade lite över allt.

Världen som jag skapade är bara en liten del av visionen som jag hade. Det finns mycket som går att lägga till eller ta bort. Till exempel, jag kunde ha valt att inte ha frigolit eller bygga muren som jag gjorde. Men jag valde att ta dessa val. Var de ett bra val? Det vet jag inte då jag tog en annan väg. Men en sak är säkert att den lilla världen som jag skapade skulle ha sett helt annat ut om jag hade valt annorlunda.

Det som jag har läst mig under detta projekt är att det tar längre tid än vad man hade tänkt och planerat. Men också saker blir inte som man har tänkt sig, plus att jag har lärt mig mycket av materialet som jag har valt. Det var roligt att kunna blanda olika sortens mterial på en och samma projekt, och inte bara använda en eller två. Projektet var en resa som jag lärde mig mycket på, hur jag tänker och arbetar men även på hur man kan använda idéer och kunna se resultatet på ett planerat projekt.

Skulle jag vilja göra om detta projekt med den insikten och kunskapen jag har i dag? Ja kanske. Men om jag gör det så ska jag inte vara förskylld när jag börjar bygga utan ta det i min egen takt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar