lördag 13 april 2013

Dag 4

Dag 4. I dag återbesökte vi innerstaden och återupptäckte vissa hus från ett annat perspektiv. Vissa design syns nästan överallt. Från varor i olika affärer till husfasaderna. De gamla ungerska traditionella symboler pryder allt från äggskal till tekoppar och dukar. Ägg i alla färgglada dräckter möter oss denna gråa dag. Ägg med invecklade mönster och blommor. Äggen här är en viktig del av kulturen. Både som prydnad som till matlagning.

Jag såg spets huset igen. Tyvärr vet jag ej husets riktiga namn. Men pga att fasad mönsterna är så invecklade gör det att det syns som spets på avstånd.


Mycket som jag tänker på är uppdraget eller uppgiften som vi har fått i kursen. Mycket av det jag ser vill jag kanske försöka få ner i ett mindre perspektiv. Slott, gatulycktor eller försöka göra ett ägg med olika motiv på olika sätt. På något sätt behöver jag koppla resan med temat exit. Jag vet vad jag vill göra men håller det motivet som jag har valt? Att genom inspirationen som jag har fått under resan få ner det i en 3d form? Kanske måla lite i kol för att pröva.

 Mycket av det jag ser vill jag använda mig av till temat. Temat exit vi fick. Gav oss inte riktig hur lärarna ville att vi skulle definera ordet exit. Skulle vi använda oss ordet exit som i filmen vi såg? (exit trughe the giftshop) workshopen och exit filmen skulle ge oss inspiration och förslag men de gav oss inte riktiga strama linjer. Vilket gör att vi har väldigt stora valmöjligheter, men även inte. Detta då vi på något sätt ska koppla det till temat exit. Är det street art vi väljer? Samtidskonst? Eller väljer vi en egen väg? En egen exit? Att inte leva i nuet utan i son egen värld kan också vara en exit. En grind eller port och stängsel är kanske något som gör att man inte kan komma därifrån. Den hindrar att man når exit? Att komma bort i en bok är exit för vissa. Medan andra vill festa bort och komma bort från verkligheten, en exit.
En brunn son leder bort vatten är också en exit. Exit som sagt kan ha flera definioner. Ordet har inget exit.


Min första tanke med temat var exit to the other world/mind. Jag ville använda 3d prints och galax som grundtema. Men den föll snabbt i kras.

Detta gjorde att jag behövde tänka om. Hur kan jag använda Ungern resan på bästa sätt? Att genom bilder jag har tagit och sett göra något är mer inpirerandr än att hitta inspiration på nätet. Även om jag en dag skulle vilja göra en produkt av mina gamla ideer tror jag att det blir en annan gång.
I och för sig kan jag försöka göra en liten 3d figur av något jag har sett som jag har känt att detta vill jag försöka göra i en 3d maskin.

Innan resan började valde jag inriktig på vad för verktyg jag ville använda. Om jag använder det får jag se. Eller om det ens att går att uppfylla får jag se.
Kan jag använda mig av inspiration av resan men göra något utifrån det? Inte måla av eller göra en exakt kopia. Utan gå utifrån det jag har sett eller känt och göra något nytt? Att använda det som bakgrund och mall men försöka göra eget? Dessa är några tankar som har gått runt i huvudet i dag.
Vad är rätt och fel? Finns det inget som är rätt men något måste vara rätt även om de andra sakerna är är rätt kanske det är mindre rätt än det rätta?




2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte om din gård och att jag missat din presentation är detta inlägg rätt bra att läsa. Nu förstår jag mer och jag ser vart inspiration kommer från :)
    BTW: Kommer du ihåg vart ägget finns? Undrar om jag kan hitta den ;)

    SvaraRadera