söndag 9 juni 2013

v12 uppgift och veckoreflektion

Denna vecka var ganska kort då jag inte kunde vara på alla lektioner. Men på de som jag var på var ett seminarium där vi såg på en film och sedan fick en uppgift. Filmen som vi såg hette, "my kid could paint that"

Filmen gav mig några frågor som jag tänkte på medan jag såg på den. Som Varför tycker folk att vissa bilder är mer värdefulla även om det är bara en slarvig rund blå ring på en vit kanvas. Medan en bild där en person har lagt ner många timmar inte är alls lika värdefull. Jag är inte så mycket för abstrakt konst då jag är mer intresserad av andra konstsätt. Men jag kan förstå att vissa folk gillar abstrakt konst och tycker om det. för mig var filmen väldigt ny då jag har varken hört talas om Marla eller om hennes tavlor tidigare.
  
Uppgiften vi fick tills på Torsdag var: 

1. Hur ser ditt material- / teknik-kanon ut?


Vilka sorts material och tekniker tycker jag är viktiga? 
Min första tanke är de som man kan använda. Men om man kan grunden så kan man bygga på sina kunskaper. För att kunna teckna med penna eller pensel är det bra att veta hur man håller pennan/pensel och veta grunden som att man behöver dopa penseln i färgen osv. Om man vet grunden kan personen utveckla sig själv och komma vidare. Om en person inte vet hur man kan eller använder material eller tekniker kan de ge personen ingen motivation att fortsätta att utforska och arbeta vidare. Te.x om man lär en person att fiska. kan personen fiska av sig själv och kanske väljer att bli bättre på det. Medan om man bara ger en person ett fiskespö utan att förklara grunderna. Är det kanske inte säkert att personen kommer att börja fiska eller fånga något. Det är samma sak som när ett barn ska lära sig cykla. Oftast behöver barnet behöver hjälp och få hjälp med tekniken innan de kan själv. 


Men VILKA tekniker/material tycker jag är viktiga? 
Jag tror att det är de basiska. De som man kan välja att utveckla Papper, penna, krita suddi, lim, färg, sax m.m
Men det finns olika sortens papper, pennor, lim och färg. Det finns tjockare eller tunnare papper, olika sortens färg (akryl, vatten osv). Så materialet ger en större möjlighet att pröva och experimentera.

Det är viktigt att kunna tekniker tycker jag, då tekniker oftast ger en grund som man sedan utvecklas. Men tekniken ska inte vara hämmande utan mer som tips och ge idéer. Det är bra för personen som målar/tecknar/skapar att veta om om jag gör så, så kan det jag gör se ut så här.  Gör en lista på bloggen.

2. Utifrån Löfstedts konklusion utforma en lärandesekvens (flera sammanhängande lärandetillfällen) som DU skulle vara bekväm och intresserad av att genomföra. 


Utifrån elevernas intresse göra några stationär där barnen får pröva på och utforska materialet eller tekniken i sin egen takt. Det kan vara en station där barnen kan skapa eller utforma något i lera. Ett där det finns olika sortens papper, ett när det finns lim och byggmaterial, de kan själv ta med sig eller hitta byggmaterial. Bygga något med socker kuber, ett hörn där man kan experimentera med olika material/tekniker och olika sortens idéer. För att alla ska kunna vara på alla stationerna eller för att de ska kunna experimentera ska dessa lektioner vara en längre tid. Genom att man tar barnens intresse och önskemål i åtanke när man gör stationerna gör att det är barnen blir mer intresserad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar