måndag 10 juni 2013

v. 23 Slutreflektion - Vad, hur, varför?


Nu har en hel termin gått sedan jag började på Hdk. Det har varit en lång väg med många nya erfarenheter.  I dess veckor har jag lärt mig mycket både från föreläsningar/workshop men även genom mina kurskamrater. I och med att man behövde dokumentera allt man gjorde och visa det, gav det upphov till lärande tillsammans med andra. Väldigt mycket av det vi gjorde hade ett sociokulturellt perspektiv med tanke på att allas process var synlig med hjälp av bloggandet och genom diskussioner (Lundgren, Säljö, & Liberg, 2010).


När jag började på hdk hade jag en förutfattad tanke på vad vi skulle lära oss. Jag fick snabbt reda på att det inte alls skulle bli som jag hade förväntat mig. Jag hade förväntat mig fler workshop liknande där vi lär oss material och olika tekniker. I och för sig behöver det inte betyda något dåligt.

Jag har flera gånger under kursens period sagt att jag inte tycker om att blogga, då jag inte är så förtjust med bloggandet. Men det är ett bra verktyg för att kunna visa vad man har gjort, varför och hur man har gjort. Men även för att visa andra och se vad andra har gjort. Dock tycker jag att det ska finnas flera alternativ än att blogga.

Något som jag märkte tidigt under denna period att uppgifterna som vi fick i uppdrag att göra var oftast inte begränsade och var väldigt öppna. Te.x asssignmenten eller projektet exit. Det var vi själva som kunde bestämma hur stort eller litet det skulle bli, men även att det inte fanns ett rätt svar. Utan beroende på hur vi kopplade och diskuterade kunde man knyta det samman. Det blev en större frihet i uppgifterna men man behövde tänka efter. Detta syntes speciellt på projektet Exit. För klassen fick bara reda på att temat var exit. Fast vi hade två workshops och såg på en film. Men det var fortfarande väldigt öppet. Nästan för öppet. Då exit kan betyda helt olika saker beroende på vilka associationer man har. Men i och med att det var så öppet skapades helt annorlunda projekt än vad det skulle ha blivit om man hade striktare regler.

Något som var roligt är att man fick de olika projektet som fick man oftast tid att bara fokusera på det. Detta gjorde att man inte behövde oroa sig att det skulle krocka med något annat på schemat. Något som hdk har hjälp mig med är att jag har lättare att processen. Förut så fokuserade jag väldigt mycket på  resultatet och inte innan arbete och vad som lede till "slutprodukten". Utan mer vad vad man hade gjort och varför, inte hur man tänkte, vad har förändrats under arbetets gång, produkten och sedan analysera vad man har gjort, vilka val osv. Detta gör att jag som lärare lättare kan se hela barnens process när de arbetar och inte bara resultatet. 


I denna kurs fick vi lärs oss mycket om barns läroprocesser, att det inte finns något fint eller fult/rätt eller fel, olika teorier om barns bildskapande, mönster,det professionella språket, olika sätt att analysera bilder mm. Allt detta har get mig en grund för bildämnet och hur som lärare kan lära ut ämnet bild till eleverna. Något annat som är viktig är språket som läraren använder när de undervisar eller samtalar med barn. Det är viktigt att barnen och läraren är på samma samtalsnivå och att läraren pratar så att eleverna förstår innehållet
(Lundahl & Folke-Fichtelius, 2010). Genom detta kan det både öka barnens intresse men också deras fortsatt lärande.


Det jag gillade med att vi behövde göra så många lektionsplaneringar var att, man fick lära sig att planera och fundera ut en eller flera lektioner, man läste verkligen igenom litteraturen och skolverket men också att man kunde få direkt feedback från kurskamraterna. 


Genom att inte fokusera på fint eller ful när någon målar, utan fokuserar mer på processen och diskussionen kring bilden kan öka barnens självkänsla men också sina kunskaper och förståelse. Allt detta som jag har skrivit är bara toppen av ett isberg av vad vi har lärt oss under dessa månader. Men genom denna kurs har jag fått en större förståelse för ämnet bild men även hur man kan se på hur barn utvecklas med och genom bild. Denna kurs skrapar bara på ytan och det finns mycket mer att lära sig. Tyvärr går det inte ha allt i en kurs utan mycket kommer jag behöva lär mig själv. Men man är aldrig slut lärd utan det finns alltid något nytt att lära sig.

Referenslista:


Lundahl Christian & Folke-Fichtelius (red) (2010): Bedömning i och av skolan – praktiker, principer, politik. Studentlitteratur, Polen



Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (Red.) (2010).

Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur och Kultur. 



Uppgifter och veckoreflektioner:  

Assignmnet 1-3:
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/01/assignment-nr-1.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/01/assignment-nr-2-internet-bonanza.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/02/assignment-nr-2-internet-bonanza-12.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/02/assignment-nr-3-haiku.html

Förändring i det offentliga rummet:: 
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/02/forandring-i-det-offentliga-rummet.html 

Utveckling av ide: 
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/02/utveckling-av-ide.html

Galleribesök och boklång på hdk: 
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/03/pa-galleri-besok-i-goteborg.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/03/boklaning-pa-hdk.html

Projekt Exit: 
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/04/dag-2-ungernbudapest.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/04/dag-2-och-3.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/04/dag-4.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/06/projekt-exit-v15-v18.html

Veckoreflektion och uppgifter under veckorna: 
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/01/veckoreflektion-nr-1.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/02/veckoreflketion-nr-2.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/02/forandring-i-det-offentliga-rummet.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/02/veckoreflektion-nr-4.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/03/veckoreflektion-v8_29.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/03/veckoreflektion-v9.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/03/v10.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/04/v11.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/06/v12-uppgift-och-veckoreflektion.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/06/vecka-13-veckoreflektion.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/06/v-14-veckoreflektion.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/06/projekt-exit-v15-v18.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/06/vecka-19-veckoreflektion.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/06/vecka-20-veckoreflektion.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/06/vecka-21-22.html
http://hakunamatata-xd.blogspot.se/2013/06/v-23-slutreflektion-vad-hur-varfor.html

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar