fredag 29 mars 2013

veckoreflektion 10



sokratiska samtal jag och redovisning av uppgift.

Detta vecka blev lite ändrad då det blev lite fel kommunikation mellan lärarna och studenterna.

Under ett lektionspass/workshop blev klassen indelade i små grupper där varje grupp fick olika uppdrag som skulle göras på samma ställe, vid ingången till caféet. En grupp skulle måla ljus och mörker med kol, andra skulle måla detaljer med blyerts. En annan grupp skulle måla med kritor och utgå efter känslan hur det var att vara i skolan för första gången. En annan skulle mäta med kroppen och den sista gruppen skulle observera. Detta blev resultatet:










Denna vecka var det min grupp och en annan som skulle ha sokratiska samtal. Det gick inte så bra men man lär sig av sina misstag.  Jag lärde mig i alla fall mer än vad jag skulle ha gjort om allt skulle gått bra. Nu vet jag för och nackdelar med det sättet vi valde att leda samtalet på och det blev en bra diskussion på slutet om detta. Några gillade medan andra gillade det inte. Inte heller gick samtalets ämne som vi hade tänkt oss då många såg något som te.x jag hade missat. Vilket gjorde att samtalet ändrade helt riktning än som vi hade förväntat oss. xD Det visar att det är bra att ha plan b och c och till o med d när man ska planera något. Det blir aldrig som man hade förväntat sig.

Vi fick även under veckan en uppgift som vi skulle redovisa. Vi skulle ta ett assignment som vi har haft under kursens gång och planera det som ett lektions tillfälle för en klass i skolan. Min grupp valde efter mycket om och men av utveckling av ide. Den fiktiva klassen skulle då ha jobbat med färglära sedan tidigare och nu skulle eleverna välja en färg som de sedan skulle jobba utefter
 En mindmap:


Efter redovisningen hade vi seminarium där vi skulle utgå från texten vi hade fått läsa och sedan två olika perspektiv på lärande.

1 kommentar:

  1. Det är sant, på något sätt kan det man planerat gå om intet och då är det bra att ha en plan b och c men ibland gör det inget att man misslyckas för precis som du säger lär vi av våra misstag och då är det inget misslyckande även om vi ofta blir intalade att det är det. Sedan är det ju här vi skall få lov att misslyckas, det är här vi lär och stöttas av varandra och av lärarna och allt som går fel behöver inte betyda något dåligt eller negativt :)

    SvaraRadera