tisdag 9 april 2013

v11

Under vecka 11 hade vi en föreläsning som handlade om design, lite om historia och hur man använde det förut och hur man använder det i dag. Men även att det finns några grund mönster/symboler som är universala. Sedan senare under veckan skulle vi redovisa uppgiften som vi fick under föreläsningen. Att designa något och visa. Det fanns inte så många riktlinjer och var ganska fritt. För att få inspiration besökte klassen på röda sten och världskultur museet och deras olika utställningar.

Utställningarna på röda sten var inte så intressanta för mig och det vara bara några få saker som berörde mig. Det som jag gillade mest var vad en av konstnären hade filmat hur han/hon målade med spray men inte på ett vanligt sätt utan med olika ihop byggda saker som gjorde det mesta jobbet. Det blev lite annorlunda konstvärk. Detta gjorde att jag inte fick så mycket inspiration för uppgiften. Dock gillade jag bron som är nästan rakt ovanför röda sten.


föreläsning av design, besök på röda sten och världskultur museet
redovisning av uppgift och sokratiska samtal

På världskultur museet skulle vi igentligen bara kolla på en utställning.


 Men klassen kunde kolla på hela museets utställningar och det var fritt fram att utforska och inspireras av alla utställningarna.



Till redovisningen blev jag snarare inspirerad av

 och

av  Claire Brewster

Något som jag bestämde mig ganska tidigt i denna kurs är att jag helst inte ska köpa så mycket nytt utan ska kunna återanvända ganska mycket. Jag hade en gamla atlas som är väldigt gammalt och utdaterad. Det var min utgångs punkt. Mönstret var kartorna och bilderna i boken. Detta projekt skulle man kanske kunna göra något liknande fast med barn, då kan man ta sitt favorit djur eller ett land som de vill besöka/kommer i från eller bara utforska. Sedan kan man forska lite om det man har valt och sedan skapa. Det skulle även kunna integreras till andra ämnen beroende på hur man gör eller väljer.

Resultatet blev detta:


 Som ni ser så syns det inte så bra, så jag fick tänka om min ide och försöka på ett annat sätt. Resultatet av det blev detta:


 







I och med att jag ville få en 3D effekt prövade jag på två sätt att lyfta upp fjärilarna. Ett var med tandpetare och kludd. Detta visade sig inte så smart så det inte riktigt fastnade på pappret och ramlade omkull väldigt lätt. Det andra var med tejp som jag rullade ihop. Det visade sig att det fungerade bättre men det syns inte så bra och ser lite platt ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar