måndag 25 mars 2013

På galleri besök i Göteborg

Under veckan (v.8) fick vi ett uppdrag i klassen. Att besöka minst 4 utställningar på gallerierna i Göteborg.
Sedan skulle vi skriva om vår upplevelse och vad vi tyckte och tänkte, om det var någon konstnärer/konstnär eller tavlor som vi gillade eller inte. Någon/något som inspirerade oss mm. 

Jag besökte två gallerier och kollade på olika utställningar:

Den första jag besökte var: Göteborgs konstmuseum där det fanns många olika utställningar, allt från
August Strindberg's fotografier och till konst och skulpturer från några hundra år tillbaka i tiden. Det var en salig blandning av konstverk. Under rund vandringen märkte jag att jag gillade ofta de tavlor som var avbildade av naturen och konstnären använde kontraster som ljus och mörker eller färger och var popmös och gav mycket intryck till åskådaren. Tavlorna som fångade mitt intresse hade oftast sjöar, träd eller skogen att göra. Jag hittade ingen favorit konstnär utan det var snarare tavlorna som fångade mitt intresse. Något som jag märkte var väldigt häftigt var när man kollade på en tavla och märkte många små detaljer som man kanske aldrig skulle märka om man inte hade tavlan framför sig och kunde verkligen granska tavlan. Det fanns flera sådana tavlor som jag gillade ännu mer då jag märkte dessa små detaljer. Som Te.x en liten båt ute på havet/sjön men om man bara snabbt skulle gå förbi så skulle man inte märka den. 







 En skulptur som jag verkligen fastnade för var denna: Att använda en faun på toppen var verkligen snyggt gjort och gav skulpturen något extra.


 

Ett av de sakerna jag tyckte intressantast på gallerian var faktiskt utsmyckningen på själva väggarna och taken. Det gav en helhet till vissa tavlor men även att man kan se hur mycket husbygge har förändrats genom tiderna. Det inte väldigt få hus som byggs nu för tiden som har dessa sortens utsmyckningar. Både inomhus och utomhus. 






Det var även roligt att se denna bilden från Star wars. <3



Den andra galleriet som jag besökte var: Röhsska museet och deras utställningar.

Det var två utställningar som jag fastnade för dessa var Ond design och Peek a boo.
Tyvärr har jag inga bilder på Peek a boo utställningen. Men det var design för barn möbler och leksaker som var både lärorik men även smart, lekfull och stilren. Att se hur olika design kan förändras beroende på vem är det som gör dem men även vem är det som ska använda den.

Ond design var lärorik då ett plagg eller symbol kan betyda så annorlunda beroende på vem är det som ser det eller använder det. Men även att genom tiderna hur symboler och plagg har förändrats. Ett exempel på det kan vara päls på eller i kläder. Förr använde man det nästan vardagligen medan nu tycker väldigt många att det är avskyvärt att bara se det. Ett annat exempel är iphone, för några människor är det något som de måste ha medan andra har knappt mat för dagen. Utställningen ville visa hur vi som konsumenter har en skyldighet genom det vi köper och använder oss av.




Där fanns det en cirkel där det stod, behöver du allt som du äger? och du själv kunde lägga på en liten röd cirkel på ja eller nej. Genom detta skulle åskådaren tänka efter lite och reflektera angående sina köp och hur den konsumerar. 

Utställningen hade många olika föremål som ville att åskådaren skulle tänka efter men även kritisera hur samhället ser ut och hur vi agerar.

En annan utställning som jag tyckte var intressant var den japanska utställningen där de visade olika gamla japansk sätt att göra konstverk på. Den gav massor med inspiration på hur man själv kanske skulle kunna göra och pröva. Men också hur det kan se ut.





Här är de bilder från olika utställningar på Röhsska som fångade mitt intresse:

En harpa ser man inte varje dag så det var väldigt roligt att se den. 


 Denna klänning har Vivienne Westwood designat och jag gillar hur hon har använt sig av mönsterna och färgerna.



Denna var en av de konstigaste skulpturen som jag såg den dagen. Det kanske syns lite dåligt men kvinnan till höger har inga ögon förutom den som hon har i handen. Medan kvinnan till vänster har båda sina ögon kvar. Det stod inte vad skulptören menade med denna skulptur utan jag kan bara utgå från mig själv vad han eller hon menade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar