fredag 29 mars 2013

veckoreflektion v9

Under denna vecka gjorde vi två saker, sokratiska samtal och bildanalys.

Sokratiska samtal är ett sätt att samtala där gruppen inte ska diskutera och bevisa att deras synsätt är rätt utan man ska samtala med varandra där ingen har rätt eller fel. Ämnet som gruppen ska samtala om ska helst vara väldigt öppen och ska kunna vändas och vridas på olika sätt.

Denna vecka var det läraren som bestämde vad vi skulle samtala om så gruppen skulle känna på hur det är att ha en detta sätt att samtala. Vid lektionens slut delades vi sedan in i fyra olika grupper med 5-6 pers. Vi hade två tillfällen där två grupper skulle leda två olika samtal. I gruppen skulle de bestämma vad nästa sokratiska samtal skulle handla om, vilka som skulle bli samtalsledare m.m 

På bildanalysen så fick vi lära oss att olika bilder kan ha olika syfte beroende på vem det riktas till eller vem är bakom bilden. Det kan vara reklam, information osv. Under ett lektionspass fick vi även i uppdrag att göra olika sortens bilder med hjälp av de tidningar som fanns. Uppdragen gav läraren ut i början av lektionen och vissa blev indelade i små grupper medan andra skulle arbete. Vid nästa lektionspass skulle uppdragen redovisas och diskuteras. Det blev en salig blandning av där många hade verkligen tänkt "outside the box". Det var inspirerande att se hur mycket och olika sätt man kan arbeta med olika sortens gamla tidningar. Man kanske skulle kunna få in detta i skolans värld och göra något tillsammans med elever.

Mitt uppdrag var: En ny skola på ön. Uppdraget var ganska öppet då den inte sa vad för skola det skulle vara, hur ön var eller såg ut och vem bilden skulle riktas till. Först hade jag tänkt att göra för de yngre åldrarna men då jag inte hittade tillräckligt många eller bra saker i tidningen så bestämde jag att det skulle snarare bli Universitet. Dock blev det inte som jag hade tänkt mig utan det verkar som de blev riktad gymnasieelever xD Det blir inte alltid som man har tänkt sig. På redovisningen var det intressant att se hur mina kurskamrater tolkade bilden. Jag tolkade bilden på ett helt annat sätt än de. Te.x jag använde några färger som ett politiskt parti använder väldigt mycket och de associerade då till det partier. Medan jag tänkte inte alls på det när jag klippte ut bokstäverna, utan mer att jag behöver dessa bokstäver och se här finns det i tidningen.

 

Vi hade även studiebesök på Göteborgs konstmuseeum där vi skulle besöka ett galleri och analysera bilderna utifrån två olika mallar som vi fick. Jag hade redan sett utställningen förgående vecka då vi skulle besöka olika utställningar. Så det var inte så nytt på just bilderna. Men man fick en annan uppfattning när man skulle analysera och verkligen se på bilderna. I stället för att kolla snabbt och sedan kolla på så många på en så kort tid som möjligt. Uppgiften gjorde att flera verkligen tittade på bilderna och kanske kritisera eller prata om det.

Det som var bra var att i slutet på lektionen så samlades gruppen och samtalade om några av bilderna och gick lite in på djupet. Hur annorlunda det kan se ut i olika länder, vad olika personer känner när de ser på bilden och hur ser du på bilden. 

Under veckan fick vi även i uppgift att göra en 3D figur som skulle ge åskådaren en stark känsla. Läraren sa aldrig vilken stark känsla det skulle vara utan var öppen för tolkningar. Här är några av verken som gjordes.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar