fredag 15 februari 2013

Utveckling av ide

Vecka 7 fick vi i uppdrag att utveckla en ide. Det kunde vara från förra veckans projekt som vi såg ut utveckla iden eller något helt nytt. Här skulle vi fokusera mer på iden och försöka skapa något utifrån den iden.

Jag hade svårt i början att välja vad jag skulle göra. Men efter jag kollade vad som intresserar mig kom jag på en konstnär som jag gillar väldigt mycket och följer: Camilla D'errico. Det är något hur hon använder sig av färger, djur, karaktärernas hår som är fängslande. Några av mina favorit bilder är från hennes "helmet girl" serien. Inte serie som tecknad serie utan mer tema. Därför valde jag att försöka återskapa eller göra en hjälm som inspireras av hennes bilder.


Det jag kan nog säga i detta projekt var att jag tog kanske lite för mycket vatten över huvudet.

För det första så hade jag fel material hemma och jag började på fel sätt. Jag vill väldigt gärna återanvända och göra gammalt till nytt, och inte bara köpa nytt utan använda det man har hemma. Men i detta fall så gick det inte så bra som jag hoppades. Vilket gjorde att projektet floppade. xD

Men jag har i alla fall lärt mig och jag försökte använda lite olika tekniker, men mest pappers marshe. En anledning varför jag valde det typen av teknik var pga att det är något som både kan vara lätt och innehålls rikt. Man kan använda den tekniken till flera saker och att det skulle man använda tillsammans med barnen i skolan. Mycket av mina projekt vill jag kunna göra något liknande eller lära ut till barnen. Jag vill kunna ge dem ett verktyg som de kan använda sig av men även experimentera i. Det finns inget rätt eller fel. Utan man ska kunna försöka och misslyckas och försöka igen.

Även om detta projekt inte gick så bra, så ska jag fortsätta och hitta ett sätt att kunna göra hjälmen, bara på grund av att det inte fungerade denna gången så kan jag fortfarande försöka igen. Då med bättre material och erfarenheter. <3

Mina försök att göra hjälmen innan de blev massakrerade:





4 kommentarer:

  1. Jag kan tycka att det är ett rätt utmanande sätt att arbeta med att återanvända material.
    Håller fullt med din arbetsanda, fortsätt med att utveckla ditt verk. Ganbate!

    SvaraRadera
  2. Hade varit kul att se en färdig hjälm! :D

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! <3 Jag ska göra mitt bästa att slutföra iden!

    SvaraRadera
  4. Hur går det med hjälmprojeketet? :)

    SvaraRadera