fredag 15 februari 2013

Förändring i det offentliga rummet och veckoreflektion nr3

 (Varning många bilder i inlägget)

Vecka 6 fick hela klassen en uppgift som handlade om förändring i det offentliga rummet, där vi skulle utgå från Frölunda. Vi skulle på något sätt använda platsen Frölunda som en bas till våra egna projekt/arbete. Vi hade från Måndag eftermiddag till torsdagen på oss för att på börja och avsluta vår individuella projekt. Sedan på fredagen skulle vi visa upp med en väldigt kort presentation vad vi gjorde och vad vårt mål var med projektet.

Jag tyckte att redovisnings formen var både bra och dåligt. Då varje person skulle snabbt med några korta meningar säga vad de har gjort, varför och hur det blev. Sedan skulle nästa person gå fram och göra samma sak. Efter när alla hade visat sitt projekt så kunde man diskutera de olika projekten. Vi diskuterade detta sätt att framföra sitt projekt, varför det var bra eller dåligt eller varför andra sätt skulle vara bättre eller sämre. Det som jag kände med denna redovisnings form var att man kunde inte direkt fråga sin fråga till personen som presenterade sitt projekt. Utan det togs senare. Det tog bort en del av spontaniteten och frågor som man får i farten. Det som är bra med denna sätt att framföra sina projekt är att sista personen inte känna att de andra har tappat intresse eller att man blir kritiserad för sitt projekt.

Det jag gillade var att de flesta hade liknande tankar/tema men valde helt annorlunda sätt att göra sitt projekt. Vissa projekt liknande varandra mer än andra men ingen hade exakt samma. Många tänkte i samma spår men vägen blev annorlunda. Det var väldigt intressant och roligt att se hur mina klasskamrater valde att göra och hur. Det gav upphov till många tankar och inspiration.

Hur känner jag att jag har presterat denna vecka? Jag vet inte, jag skulle nog kunna göra det bättre men jag lyckades bli vrålförkyld och projektet jag valde att göra är egentligen inte så komplicerad, om man tänker på metoderna jag har valt. Utan det är något som man skulle arbete med när man senare kommer ut i skolan. Det då det är ganska lätt men även att det kan ge upphov till så mycket mer. Bara man har fantasi eller viljan/motivationen att göra det.  

Mitt projekt: 

Mitt projekt som jag valde att göra var att jag skulle göra olika små träd klossar (?) / bitar där jag målar olika mönster. Det blev 4 olika motiv och 8 klossar då jag målade varje motiv två gånger. Jag har inte jobbat så mycket med stenciler förut så det var intressant och lärorikt att göra egna. Även om de var väldigt enkla stenciler. Dock blev jag inte riktigt nöjd då färgen rann lite under pappret och det inte blev perfekta motiv som jag hade tänkt mig. Men nu har jag lärt mig. Mitt projekt var egentligen inte så svårt utan tog mer tid, då jag gjorde allt från scratch. Fast jag känner att allting måste inte vara så komplicerat utan man ska börja smått och arbeta sig framåt när man känner sig säkrare.

Här är mitt projekt från ide till verklighet: 
                  
 

 Ute på Frölundatorg:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar