tisdag 29 januari 2013

Veckoreflektion nr 1

Förra vecka gick ganska snabbt. Det var mycket nytt då jag är van vid hur det är i pedagogen och deras arbetssätt. På HDk är det väldigt mycket öppna frågor där det inte finns något rätt och fel utan mycket ska man gå efter sig själv och egna erfarenheter. På så sätt lär man sig att analysera sig på ett annat sätt och kan lära sig bättre på hur man arbetar och behöver för att komma igång med arbetet.

I denna kurs har man inte riktigt några deadline vilket behöver göra att man behöver mycket självdisciplin. Att man gör det som man behöver göra. Detta blir lite svårt för mig då jag oftast behöver en deadline för att komma igång. Då vet jag när jag ska börja och hur lång tid jag har att avsluta. För mig behöver jag oftast rörelse runt om kring mig för att jag ska kunna komma igång. Då jag har uppvuxen i en stor familj där ordnat kaos är vardagsmat. Detta gör att jag kan både arbeta i skolan och hemma, men det beror även på hur jag känner mig. Ibland fungerar det att jobba hemma ibland inte.

Vår föra uppgift som vi fick handlade mycket om egna erfarenheter och tänka utan för ramarna även kallad "out of the box". Vi fick två uppgifter, ett var att man skulle hitta 5 sekvenser på rörelse, den andra 5 sekvenser om hemlighet. Sekvenser kunde vara en bild, ljud, dans och dikt eller fem bilder. Du bestämde själv vad du associerade med orden rörelse och hemlighet. Det blev en ganska stor blandning vad gruppen hittade. Andra uppgiften som vi fick under veckan var att man skulle analysera sig själv, hur fungerar du?, vad gör att du kan börja arbeta eller inte osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar